کد مطلب:51526
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
حكومت انتخابي يعني چه؟ آيا اسلام با حكومت انتخابي موافق است؟
اين حكومت به اصطلاح حكومت مردم بر مردم است و مبنايش اصالت خود انسان و جدا بودن سياست از روحانيت و دين از دنيا است، در مقابل نظام اسلام و امامت كه مبنايش اصالت حكومت «الله» و جدا نبودن روحانيت از سياست و دين از دنيا و قانون از وحي خدا است.
اساس اين نظام اين است كه «دين»، قانون عقيده، سياست، حكومت و نظام، اخلاق، اقتصاد و برنامههاي روح و جسم و فرد و اجتماع است. بنابراين، نظام دموكراسي و انتخابي به آن معناي مطلقي كه در غرب دارد و به قوة مقننه و قضائيه و مجريه تقسيم ميشود و هيچ شرطي ندارد از نظر اسلام قابل قبول نيست.
بنابر اين، دموكراسي با توجه به ماهيت آن، اصالت اسلامي ندارد و اگر در بعض كلمات ديده ميشود كه بر شوري يا بيعت استدلال شده، با ملاحظه، بيانات ديگر كه در آنها بالصراحه اين مبدأ رد شده است، بطور مماشات و جدل و براي اقناع و اثبات حقانيّت، حتي طبق راي و عقيدة طرف است و الّا در اسلام غير از نظام امامت، نظام ديگري مطرح نيست كه امتداد زمامداري و ولايت پيغمبر است و همانگونه كه در حيات پيغمبر غير از زمامداري آن حضرت نظام ديگري قابل طرح نبود، بعد از پيغمبر نيز همان نظام و همان ولايت ادامه مييابد.
امامت و مهدويت ج 1- نظام امامت و رهبري
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.